Drömtydning

Jag vill verkligen veta vad mina drömmar betyder för jag börjar bli rädd för mig själv. Vet dock inte om jag fick mycket hjälp av detta. Men jag ska allt införskaffa en "drömbok". Detta är alla fall vad jag hittade här:

Man kan skriva ner sina drömmar var som helst, kanske på datorn, eller i en alldeles speciell drömbok.
Det första steget mot tydning av drömmarna är att lägga märke till detaljerna.

1) Tema och tidpunkt

- Vad handlade drömmen generellt om?


2) Handling och engagemang

- Vad hände? Var skedde det? Var det på ett främmande ställe?


3. Atmosfär och omgivningar
 - Var det en ljus eller mörk, en skrämmande eller glad dröm? Var utspelades den, på land? Till havs? Befinner du dig under jorden kan det indikera sökandet efter något värdefullt som är borttappat eller förlorat.


4) Personer och objekt
- Fanns där personer som du kände eller var de främmande? Personernas kvalitéter i dina drömmar ger en fingervisning om kvalitét som du gärna vill utveckla.


5) Djur
- Fanns det djur som påminde dig om någon? Ofta kan djur representera en situation eller en person eller så kan det vara ditt kraftdjur.


6. Färg och stämning
- Vilka färger hade de olika objekten i din dröm? Klara eller matta färger kan berätta något om stämningen i drömmen.

 

Här kommer en liten enkel guide till några teman och deras betydelser.
Men kom ihåg att varje dröm är personlig och unik för den som drömmer.

* Drömmar om vatten

- När man drömmer om vatten handlar det ofta om känslor.


* Att Resa

- Berör ödet o den väg genom livet som den drömmande ska följa.


* Ormar

- Kan anspela på sexualdriften. Kombinerad med andra drömsymboler kan en orm representera godhet, ondska, eller missunsamhet


* Kungligheter

- Indikerar inbilskhet o vanföreställningar om storhet o upphöjdhet


* Tappade tänder

- Lösa tänder kan betyda förändring


* Att falla

- Rädsla, ångest


* Att flyga

- Symboliskt representerar flygdrömmarna ambition. Frihet att höja sig över värdsliga problem.


* Hus/Trädgård

- Huset symboliserar jaget eller själen. Trädgården kastar ljus över personligheten.


* Att bli jagad

- Kan betyda att du flyr från ett problem


* Död

- Din egen död indikerar en ny början. Andras död indikerar en fiendeskap mot den som drömmer.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback