Sista söndagen i Sverige . . . eller Danmark?



PUST säger jag bara!

Nu e jag helt SLUT i både kropp och huvud! Klockan nio imorse bar de iväg till Köpenhamn och Tivoli tillsammans med Pappa, Karin, Helena, Sofia, Fredde, älsklingen & Celine. En heldag i kanon fint väder!

Eftersom vi var lite tidiga så gick vi en liten promenad genom ett lite halvdött Stroget och till nästa torg (som jag inte vet namnet på). . Måste säga att dom hade gjort en lite "hemsk" utställning där av hemlösa människor. Överallt fanns de statyer som antingen låg på marken under en filt / satt i trasiga kläder. . Detta var för att uppmärksamma hemlösheten. . Gav en lite tankar. Informationen som gavs på skylten sa att det fanns runt 5000 hemlösa människor i Danmark, de flesta män, 1/4 i åldern 18-29 år och att 500 av dom sover på gatorna! Och så går man och klagar på hemma. . . Man känner sig riktigt dum då!

När klockan slog 11.00 rusade vi in på Tivoli (visste ni att om man har JoJo-busskort så får man 30% rabatt på inträde). Vi började med att äta på Valhall Restaurang där de blev goa burgare till alla utom mig, som tog ribbes (:
Efter det var det KARUSELLER som gällde! Alla, barn som vuxna, hade vi åkband så vi har verkligen åkt. Dagens bästa attraktion (som jag för övrigt åkte 3 ggr) var Vertigo. Den påminner lite om Booster som brukar finnas på marknader men man satt bara i ena änden i något som påminner om ett flygplan. Man kunde välja med att åka med en som styrdes automatiskt och sen en som man själv manövrerade. Vi va ju tuffa nog och skulle själv styra. Detta gick MINDRE BRA! Därför var vi tvugna att testa igen och man kan säga att de 5G man kommer upp i är ganska påfrestande efter 3 gånger!!! Men guuuud så roligt!

Förövrigt så vann jag en liten söt, rosa "resväska". Vi spelade "spelet" där man ska slå ner mullvadar. . . och ja, jag varnade ju innan att jag skulle vinna och inte ljög jag!! När jag fått ner 25 st, så hade pappa bara kommit upp i 18 st och Rickard 12 st. . . . JAG ÄR GRYM! Så utmana mig gärna ;)

Har tyvärr inga bilder eftersom jag var för lat för att ta med kamera, MYCKET synd men samtidigt skönt, jag åkte ju karusell så jag hade inte tid med bilder ;)

Har ätit en god söndagsmiddag på "nyaöppnade" V.E.S.P.A nere i Västra Hamnen. Tack för god mat pappa & Karin och tack alla för en super bra dag! (:

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback