Mdina - staden innanför muren

Det som började som en riktigt dålig dag, slutade som en toppen dag trots allt!

Jag vaknade upp klockan 7 imorse av att regnet smattrade mot fönstret. Inte nog med att det regnade, min hals värkte och jag har fått världens hosta! Jag gick upp och gick till skolan såklart men efter lektionen gick jag hem. Hade planerat in en tur till Mdina denna eftermiddag och hade redan betalt så jag ville inte missa den!

Efter några timmars sömn så gick jag till skolan igen, denna gång ösregnade det och jag hittar ingenstans som jag kan köpa ett j*kla paraply! Jag mötte upp Samuel från min klass och tillsammans med en grupp pensionärer begav vi oss med buss mot Mdina.

Vi hade en maltesisk guide med oss så nu vet vi en del om Maltas, och Mdinas historia som faktiskt är väldigt intressant! Malta är verkligen ett land med flera kulturer!

Vårt första stopp på resan var Valletta Glass (precis utanför Mdina) där dom tillverkar fantastiska saker i glas. Jag älskar dessa  och hade gärna handlat allt i hela affären!  Jag kommer definitivt att åka tillbaka någon gång under min vistelse och köpa något med mig hem.

Andra stoppet var en fabrik där dom tillverkar smycken. Här slog jag till och köpte en superfin ring samt ett maltesiskt kors (endast som souvenir). Det var riktigt roligt att se dom tillverka dessa maltesiska kors. För att klara av detta jobb krävs det att du har bra syn, bra rygg och ett riktigt bra tålamodALLTSÅ INGET FÖR MIG!

Sista stoppet var såklart målet för resan: Mdina. Detta är en riktigt mysig stad, omringad av en gigantisk mur. Innanför muren är det så oerhört vackert och alla dessa mysiga små gångar, alla gamla byggnader  och utsikten över (östra) Malta är så fantasisk! Vi var inne på en biograf där vi fick se en film med Mdinas historia. När romarna/britterna m.fl styrde över staden. Fantastisk film och man kunde även välja att lyssna på svenska – men jag valde engelska SÅKLART!

Men nu är de kväll och jag är helt slut och mår fortfarande lite dåligt. De andra tjejerna skulle ut ikväll men jag sparar mig till imorgon och til på lördag, då j*klar!
Istället lagade jag lite korv och makaroner - alltid smarrigt. Om tio minuter hoppas jag att älsklingen kommer in på Skype så vi kan prata lite. Snart kommer han och hälsar på mig, längtar massor!!

BILDER KOMMER SENARE!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback